hari ini 24 Disember 2012
tahun ini semua orang dok bercuti.. yer lah.. cuti panjang kan.. semua pakat nak cuti
saya masih still setia mengekalkan tak pernah cuti tahun ini.. meletops tak.. baki cuti ada 36 hari
bagi saya urusan nak berniaga dan bekerja.. mesti saya berikan kepada kerja hakiki dan tupperware saya hempas pulas waktu malam dan sabtu ahad.. dan hasil dari hempas pulas.. pastinya mendatangkan lebih dari gaji kerje hakiki saya ini..
walau apa pun.. rezeki yang lama yang kita lupa.. itulah modal kita dulu dulu untuk kita terus maju dalam tupperware..
Orang kata berhenti kereja dan buat full time..
saya masih belum bersedia.. sebab saya sayangkan profesyen perguruan saya yang cukup MULIA.. dan sememangnya saya nie memang minat mengajar dan mendidik anak bangsa.. biarlah gaji kecik pun.. tapi sumbangan kita besar pada bangsa..
wah.. bersyarah plak..
kali ini.. saya nak share sikit tentang sedikit tips memilih UPLINE..
kadang - kadang.. saya ini main menulis je.. takut orang tersinggung..
Dari Kepala menjadi santan
dari santan menjadi minyak
jika tersilap dalam sebutan
mintak maaf banyak - banyak
itulah sikit pantun saya beri..
baiklah.. saya terus kepada TIPS saya pada hari ini..
5 TIPS memilih UPLINE dalam Tupperware
1. Kaji latar belakang serta personaliti UPLINE
adakalanya anda yang benar benar serius nak buat bisness tupperware ini kena buat homework sikit.. buatlah penelitian tentang UPLINE tu.. kat mana dia duduk.. dan macam mana nak hubungi dia.. dan tengok juga personaliti dia.. garang ke.. bengis ke.. kelakar ke.. seeloknya.. cari yang mesra dan boleh diajak berbual.. bukan asyik nak marah marah je.. saya pernah ke STOKIS dan tengok seorang kakak ini paksa downline dia.. daftar orang.. dia cakap kat downline dia " dah abis idea dah nak daftar siapa?.. dengan nada yang serius".. kakak downline dia.. macam kecik je.. dia tengok.. kesian plak.. sure sure.. kakak downline tu STOP buat bisness dan lari dari dia.. inilah kelemahan dalam MLM.. kalau kita tak mesra dan sombong.. pasti kita tak dapat ramai orang.. kalau kita buat tak layan je.. memang susah lah nak maju dan nak bela nasib downline.. tapi downline pun jangan amek kesempatan plak yer..
2. Lihat Aktiviti dan ke Aktifan dia
apabila bercerita tentang aktiviti.. facebook lah paling senang.. kalau anda ada UPLINE yang tak ada fb.. maka dia ada strategi lain iaitu buat party dan roadshow.. kalau anda minat cara begitu.. okaylah.. tapi seperti saya.. saya gemar nak keep in touch aktiviti dengan downline dan mereka tahu apa yang saya buat.. sah sah terpampang gambar tengah buat apa.. kekadang ini bagi motivasi kat downline nak turut serta sama.. dan ia jugak tunjukkan kita adalah upline yang aktif dan pasti ramai orang baru yang nak join kita sebab yakin kita fokus dan aktif dalam bisness ini..
3. Bertanya pada downline yang bekerja dan bekas downline
antara cara untuk kenal upline.. kita interview downline sedia ada dan bekas downline dia.. cube lah risik risik.. mungkin kita akan dapat pujian dan kejian.. maklumlah.. tak boleh puaskan hati semua orang.. tapi ambik yang positif.. contoh macam saya.. orang kata aktif dan banyak aktiviti.. tapi orang komen.. kad mereka tak sampai.. lambat post.. itu lah yang terjadi.. jadi terserah lah pada downline yang nak join saya.. saya akui saya ada kelemahan bab post post ini.. itu lah saya kurang berniaga kat internet. saya pembina rangkaian dan jalankan aktiviti di facebook.. buat party dan roadshow.. nak menjual barang ini boleh.. cuma leceh bab post barang.. satu lagi.. saya memang suke membina rangkaian dari menjual..
4. Berbual sendiri dan tengok cara dia approch
adalah menjadi cara paling best .. ialah kita berborak sendiri dengan UPLINE.. bile kita borak.. kita tahu macam mana orang tu.. boleh ker selesaikan masalah kita dan yang penting.. boleh ke bantu kita nak terangkan tentang benda yang tak faham.. dan dari berbual tu.. kita tahu dia serius atau sekejap je.. jadi jangan ingat dah 10 tahun masuk tupperware.. dia boleh dianggap bagus.. kadang - kadang.. dia baru join 10 bulan pun kita harus tengok potensi dia.. jadi jangan pilih angka tahun sebagai penentu yer..
5.Pastikan ada keserasian (kimia)
ada orang cakap.. " kena ngam" atau mempunyai chemistry gituew antara upline dengan downline,.. memang benar.. kena ada keserasian.. tapi kalau sebelum nak join tu.. kena kenal sikit.. tapi jangan lah sampai setahun nak kenal.. orang dah kebulan dah dek noonnn.. just amek masa beberapa hari dan niat.. nak ubah hidup.. ala ala istikarah sikit.. dan last last join.. saya pernah menerima panggilan dan kakak yang call saya tu.. terus mintak ID tupperware sebab nak daftar bawah saya.. tetibe je.. dia call dan kata nak jadi ahli bawah saya.. memang mengejutkan.. pastu.. beli barang nak dekat 3 ribu.. mahu meloncat saya.. hehehe
Jadi kesimpulannyer.. meskipun kita dah pilih Upline yang kita suke,.. jangan lah kita anggap dia macam bank atau sifu sesangat.. sebab dia pun macam saya.. masih perlu dibimbing.. cuma yang sedihnya.. saya memilih UPLINE kakak saya dan kakak saya dah tak buat sekarang.. so.. saya sebenarnyer tak ada pilihan nak pilih sebab masuk dalam dunia tupperware secara tak sengaja.. kalau saya diberi peluang pilih UPLINE. pasti saya akan pilih seseorang yang boleh bekerja dengan saya...
inilah Upline saya yang tahap tinggi - tinggi.. Lai peng dari tawau.. dan inge darmawan yang AED saya..
ini shireen tan.. BCO saya yang begitu semangat. memang cara dia bercakap.. macam guru besar..
bergambar dengan BCO yang hebat - hebat di KOREA masa trip dengan mereka.. nampak mereka ini heppy heppy je semuanyer.. tapi sebenarnyer BCO
inilah kakak kesayangan saya. Kak Lia.. kalau saya diberi pilihan.. dialah yang saya pilih untuk jadi UPLINE.. orang lama yang hebat dengan sistem Party
Abg Mus memang hebat juga dengan cara dan motivasi nyer.. BCO di pandan dan sangat ramah.. saya sebilik dengan dia di KOREA
inilah pun kira otai tupperware,.. mama dari BCO seremban.. memang dasyat dia.. dah naik PD dan memang suara dia.. hebat dan antara yang saya kagum...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan