Jom Click Iklan Ini. TQ

Nuffnang

Tawaran Hebat

Tawaran Hebat
Pertama DI Malaysia

Team Power Tupperware Brands Malaysia

Team Power Tupperware Brands Malaysia

Friday, January 2, 2015

Salam Maulidurrasul : Cintai Rasul

Salam semua.. hari ini.. cuti sabtu.. dan letih masak semalam.. namun pagi bangun dengan awalnya. Panaskan bihun dan buat telor dada.

Sambil sambil dengan ceramah maulidurrasul.. ustaz macam mamak ini memang hebat..mudah difahami..

Saya memang suke masak dan syukur dapat dapor dah bersih dengan peti sejuk yang dah bersih..

Ohh ya.. ustaz nie cerita.. nabi Muhammad sentiasa bawak sikat dan sentiasa jaga penampilannha agar sentiasa kemas. Cukup sempurna utusan Allah..

Kisah bilal yang sayangnya sehingga dia sebak bile azan.. buat saya rasa sebak plak..

ustaz.mohd farid.. itu lah namanya.. bagus betul ceramah dia.. bukan menjerit2 dan marah marah.. senyum je..

Oklah.. bercerita tentang aktiviti hari ini.. lebih kepada nak ngemas umah dan nak uruskan hamper untuk achievers bulan nov dan dis 2014.

Apa apa pun. Misi nak masak dirumah adalah satu misi yang perlu di displinkan..


Di majlis ilmu parenting bersama Ustaz Pahrol Mohd Juoi surau al kauthar s4 bdr baru bangi. 1 jan 2015.


Antara perkongsiannya:

1. Kalau kita berasa sukar mendidik anak bersabarlah. Tgk lah betapa sukar kita nk didik diri sendiri utk istiqamah solat awal waktu, solat berjemah, bc quran sekurang2nya semuka sehari, puasa isnin khamis dsbnya..tambah2 lagilah utk mendidik org lain..maka bersabarlah dlm mendidik.

Dlm byk keadaan matlamat kita utk ank2 sudah benar tp kebenaran kerap tewas kerana tidak sabar dan tidak bijaksana.


2. Tuntutlah ilmu berterusan..walaupun perkara asas. Biarlah kita mati semasa menuntut ilmu.


3. Jgn label anak. Blh kata anak malas tp jgn label dia 'pemalas'. Panggil nama anak dgn nama yg baik sbb itu adalah labelnya.


4. Letakkan misi dan visi yg jelas kpd ank. Jd hamba Allah yg baik. Ilmu wahyu adalah asas menjadi hamba Allah yg baik. Ditambah dgn acquired knowledge ilmu akademik. Sesungguhnya lebih SUKAR didik ank jd BAIK drp didik ank jd CERDIK.


5. Anak bkn milik kita tp amanah kpd kita. Didiklah anak mengikut kehendak pemberi amanah. Jgn bw ank2 kpd kita, bwlah ank2 kpd Allah.


6. Ibu sama dgn ramadhan sbb ibu adalah madrasah ank2 dan ramadhan adalah madrasah ummah. Ibu ada cuaca dlm rumahtangga. Doa ibu lebih mustajab dr doa ayah kerana sygnya lebih berakar kpd ank drp ayah.


Sbb itu hadiah terbaik seorang ayah utk anaknya adalah mencintai ibu anak tersebut (isterinya) sepenuh hati.


7. Pendidikan ank2 bermula di saat seorang lelaki mencari calon isterinya. 


Yg sudah berkahwin dan ada ank2 tidak terlambat untuk membuat kebaikan..didiklah isteri berterusan. Ceriakan isteri maka cerialah rumahtangga.


8. Didiklah anak dgn al quran. Ibnu sina hafiz pd masa umurnya 7 thn. Ini antaranya kerana semasa dlm kandungannya ia telah didik oleh ibu yg hafizah.


Kita bkn hafiz..tp pastikanlah ank2 sekurang2nya kenal huruf alquran melalui kita. Ambillah barakah ini.


9. Ibu bapa pemimpin kpd ank2. Pemimpin yg baik adalah yg besar pengaruhnya kpd ank2. Skrg ni ank2 tadika lebih percaya ustazah di se

kolah dr ibu bapanya. Anak remaja lebih percaya kawan dr ibu bapanya..akhirnya ibu bapa hlg pengaruh kerana dunia tp sempadan amat besar pengaruhnya. 


Tingkatkanlah pengaruh dr rasa percaya dan kepercayaan. Dlm rmhtangga,  dipercayai adalah lebih utama drp dicintai. Contoh: Berapa ramai isteri yg mencintai suaminya tp tidak mempercayainya..


Walk the talk. Didiklah diri kita dlm usaha mendidik ank2 kita. Bantulah ank2 menjadi soleh dan solehah dgn membanyakkan amalan SUNAT. Oleh itu, untuk mendidik anak2 mengerjakan amalan wajib didiklah diri kita mengerjakan amalan sunat.


10. Niatkanlah kebaikan yg kita lakukan sprt sedekah banjir dsbnya sbg tawasul ank2 menjadi baik. Cth: moga dgn sedekah ini, tetaplah solat anak2ku..


11. Sayangilah anak2 kerana kita syg dia bkn krn syg diri kita. Cth: kita jadikan ank2 kuda lumba utk kebanggaan kita. Ank dpt result yg baik terus uar2kan..ank yg x dpt elok diamkan dan dimarah krn memalukan kita..bezakan ank2 yg pandai dgn yg kurang pandai..


Sedikit perkongsian utk kebaikan bersama.

Dan saya pun sebenarnya akan lebih gigih mencari anda yang nak menjalankan perniagaan tupperware dan saya mohon anda hubungilah saya 0123993947

No comments:

Jana Pendapatan Anda

Jana Pendapatan Anda
Tips & Strategi

Sembang - Sembang Tupperware

Google+ Followers

Komen Terkini

Get widget here

Follow lah SAYA

Iklan Nuff Nang