Jom Click Iklan Ini. TQ

Nuffnang

Tawaran Hebat

Tawaran Hebat
Pertama DI Malaysia

Team Power Tupperware Brands Malaysia

Team Power Tupperware Brands Malaysia

Sunday, February 3, 2013

Tupperware Malaysia Challenge : Tips Mencapai Target Jualan : TEAM POWER

Salam semua
Hari ahad yang penuh berbahagia ini.
agak best bile tido pagi pagi bangun lewat.. duduk di rumah mak bagaikan syurga sebab semuanyer ada
nak air sejuk.. kat peti sejuk umah mak.. nak minum apa pun ada tambah lagi dah penuh tupperware..
alhamdulillah.. dapat bawak mak mandi air kolam panas di batu 9.. rasa seronok bile jalan jalan ngan mak ngan adek beradik.. next jalan jalan.. nak bawak mak ayah ngan adek beradik.. makan satey kajang plak.. yummy.. mesti sedap kan..

untuk entry kali ini.. saya nak umumkan cabaran yang saya fikir akan mampu dicapai.. dan sangat boleh dicapai.. PERCAYA pada diri anda.. jadi saya nak berikan beberapa tips macam mana nak capai target jualan setiap bulan.

insyallah.. harap perkongsian ilmu ini dikongsi yer.
sebelum saya nak ke tips.. elok lah saya lancarkan cabaran bulan Februari 2013 yang mana terbahagi kepada 3 bahagian.. ahli baru, DIq dan juga director.. Semoga berjaya !!








untuk semua archiver.. hadiah akan menanti didepan umah anda buat yang berada di borneo.. dan untuk anda yang berada disemenanjung... kita boleh atur temujanji untuk berjumpa..
yakin boleh.. yess we can !!


5 Tips Mencapai Target JUALAN

1.Fokus pada item yang HOT sales
yang pertama adalah FOKUS.. inilah yang saya tekan dalam team saya.. kaji dan lihat kalau kita sebagai pembeli.. apakah barang yang kita akan beli bile bukak katalog.. dan barang tu sudah semestinya unik, baik dan banyak kegunaannyer.. dan orang lain pastinya berfikiran yang sama.. jadi.. boleh beli sikit stok barang tu sebab takut habis.. dan kalau nak kukuhkan lagi pandangan yang kata item itu paling HOT.. pergi ke kaunter.. ringankan mulot tanya adek tu.. "barang apa yang paling ramai orang beli?".. so.. adek tu akan ikhlas menjadi.. " FREEZER MATE".. contohnyer.. jadi saya pun borong lah sampai 20 set FM.. last last.. memang abis semuanyer.. tak ker untung macam tu..


2. Kenalpasti mereka yang berpotensi dalam team kita
paling penting.. kena selalu bukak biznet dan tengok siapa yang dah buat sales.. dan hubungi dia.. ucapkan tahniah ke.. dan berikan satu semangat dan cabaran untuk dia recruit dan ajar dia macam mana dapat komisen . nanti mata dia akan terbuka dan dia akan serius dalam bisness ini.. yang paling penting paksa dia secara lembut. contohnya.. buat lah promosi kat fb.. dan ajar dia.. ini tidak.. kadang - kadang.. leader kita akan suruh kita buat sales tanpa ajar caranyer.. kalau boleh kita jangan macam tu.. tunjukkan jalan kalau kita berjaya tu..


3. Buat cabaran sendiri
cabaran banyak bentuk.. cabaran diri sendiri.. cabaran team kita.. dan cabaran individu,, semua adalah bergantung pada kemampuan,, jangan lah obses sampai nak capai 100 recruit atau sales 1 juta sebulan sedangkan baru masuk.. jadi.. cabaran perlu bersesuaian dan cabaran ini buat kita akan ada target dan sasaran dan paling best .. capai target dan dapat hadiah.. walaupun hadiah bukannyer dapat emas perak intan permata.. tapi ia bermakna dalam hidup dan bisness kita


4. Follow up downline dan hargai mereka
perkara yang paling remeh adalah nak follow up.. tapi perkara inilah yang buat downline kita bangun.. tak salah kalau sekali sekali.. masuk dalam fb dia dan ucapkan kata kata semangat.. dan adakala tanya soalan bukan berkaitan bisness.. contohnya.. anak sihat?.. pergi mana hujung minggu?.. jadi.. ia nampak lebih akrab.. dan hargai lah mereka.. dengan setiap apa yang mereka buat.. tapi jangan la plak.. kalau dia dah kita follow up sampai 100 kali... dia pun macam tak nak... jangan buang dia.. cuma KIV sahaja.. mana tahu dia terbuka hati.. sebab orang macam macam masalahnyer.. kita anggap dia sedang dalam tempoh bertenang..


5. Target sasaran pembeli
yang terakhir tapi paling penting.. kita harus target sasaran pembeli.. kita jual botol susu satu set.,. apakah kita akan tanya baby itu atau budak sekolah.. "dek beli nie dek?" sah sah lah kita tanya emaknya.. jadi.. approch maknyer tentang kehebatan product tupperware yang memang ternyata hebat dan luas biasa.. bile dia nampak kehebatan.. baru mereka akan beli dan masa tu.. kuasa MOUTH to MOUTH akan berjalan dan kita akan dikenali sebab kejujuran kita dan keberkesanan product yang dijual iaitu TUPPERWARE..


Jadi.. itulah sedikit sebanyak tips yang saya nak kongsikan.. selamat meniaga..
heppy selling !!




kalau anda masih tak puas.
saya ada buat sedikit kajian kat dalam blog blog yang saya jumpa.. bagus jugak cadangannyer..

ini dari blog palatestore


Motivasi untuk capai target jualan
Menetapkan satu target tertentu untuk perniagaan suatu kemestian untuk satu tugasan yang bermotivasi dapat diwujudkan dalam kerja perniagaan kita.

Tanpanya kita tidak mempunyai motivasi dalam perniagaan. Kita boleh menetapkan target pencapaian perniagaan kita sendiri misalnya nak capai pendapatan RM5,000 sebulan. Kita akan merancang untuk capai matlamat RM5,000 sebulan.
Walaupun pada di peringkat awalnya kita rasakan ia mungkin sukar dicapai tetapi kita mesti ada satu perancangan yang hebat dengan menggunakan segala ilmu promosi hebat yang kita pelajari dari e-buku, buku, seminar dan bengkel yang pernah kita sertai.
Kita mesti bertindak sekarang dan sentiasa mengubah strategi perniagaan terutama perniagaan online untuk mencapai target pendapatan kita itu.
Motivasi yang saya mahu sampaikan di sini ialah kita jangan 'give-up' apabila target yang kita ingin capai berlum berjaya dicapai. Kita perlu berusaha bukan dengan membuta tuli tetapi sentiasa mengkaji strategi pakar-pakar perniagaan bagaimana mereka mencapai kejayaan memperolehi pendapatan lumayan di internet.
Sekarang persaingan perniagaan di internet semakin sengit sebut sahaja apa barang yang ada di pasaran semua terjual di internet dari barang yang bertepatan dengan undang-undang sehingga barang yang melanggar undang-undang.
Untuk mengatasi masalah ini anda dinasihatkan supaya sentiasa mencari barang baru di internet (barang fizikal) jika anda menjual barang fizikal. Jika anda menjual produk digital, anda perlu mencari idea untuk menjual produk digital baru dalam niche yang anda mempunyai kepakaran. Begitu juga dengan produk perkhidmatan yang anda menjualnya di internet.
Saya mendapat nasihat ini dari seorang pakar jualan lelongan di internet sesuai dengan persaingan perniagaan yang semakin sengit di internet sekarang. kedua, anda perlu juga mengkaji harga jualan sesuatu barang fizikal di internet.
Tentu sekali kita mahukan harga yang menasabah dengan khidmat kita dan agak murah (jika boleh) dari barangan yang dijual di pasaran.
Diharapkan dengan cara ini kita mencapai target pendapatan yang kita kehendaki. Jika masih belum berjaya berusahalah dengan gigih dengan mengkaji cara pemasaran baru di internet. Tidak pernah rugi orang yang mengkaji dan tidak pernah rugi orang yang berusaha membuat kebaikan.



yang ini pula dari blog : ben abadi



 Kiat Pemasaran – Tips Praktis Melakukan Gerilya Marketing
 pemasaran selalu membuat pengusaha bingung dan frustrasi karena  sering kiat pemasaran yang dilakukan cenderung menghamburkan banyak uang dan tingkat keberhasilannya pun rendah, terlebih di tengah pasar yang jenuh dan kompetisi yang ketat. Begitu banyak biaya promosi dan marketing yang sudah dikeluarkan tetap begitu sulit mendapatkan pelanggan yang ‘profitable’. Sering yang terjadi perang harga dan harus jual rugi demi mendapatkan ‘sales’.
Kiat pemasaran apa yang ‘low cost dan high impact’? Di dalam module ‘magnetic marketing’ yang kita ajarkan ada strategi Gerilya Marketing yang terbukti berhasil memasarkan produk/jasa apa pun dan dimana pun. Apa ciri-ciri dari marketing gerilya tersebut itu? Yang pertaman tentu ‘low cost’ dan yang ke dua mempunyai unsur inovasi yang kompetitor anda tidak pernah membayangkannya.
Di Jepang, vending machine ingin mengimplementasikan rahasia ini dengan membayar anda, bahkan anda tidak perlu memasukkan uang ke dalam mesin untuk mendapatkan makanan dan minuman. Asal anda berdiri di depan mesin itu dengan mendengarkan 60 Detik komersil.
Rahasia dalam memasarkan adalah menciptakan ‘ATTENTION’ kepada pangsa pasar anda. Alasan kenapa ini rahasia terbesar dalam melakukan pemasaran adalah pasar mengidap penyakit ‘ATTENTION DEFICIT DISORDER’. Artinya, semakin sulit untuk mendapatkan ‘ATTENTION’ atau perhatian dari pelanggan anda. Mendapatkan perhatian adalah hal yang sangat sulit di jaman sekarang karena diakibatkan oleh 3000 an pesan komersil yang kita dengar setiap hari sehingga anda menjadi ‘immune’ atau kebal terhadap pesan-pesan promosi yang ada. Apakah anda sulit mendapatkan ‘perhatian’ dari pelanggan anda?
Strategi pemasaran yang effektif akan memberikan anda ‘profit’ dan untuk bisa melakukan ini, setidaknya ada 5 kiat dalam memasarkan:
  1. Memilih ceruk pasar yang tepat dan memberikan ‘profit’
  1. Melakukan ‘positioning’ yang kuat sehingga unik di pasar. Contoh: Klien saya yang bergerak di bagian manufacture memposisikan sebagai perusahaan yang menggaransi presisi pekerjaan.
  1. Desain produk- Menerapkan ‘law of attraction’ sehingga konsumen rela antre membeli seperti produk-produk Apple, toyota.
  1. Melakukan iklan yang ‘low cost dan high impact’- headline yang provokatif dan mudah dimengerti.
  1. Distribusi yang mudah dijangkau oleh konsumen anda- contoh kripik dari bandung berjualan melalui mobil yang selalu mobile untuk menjangkau konsumen.
Kiat pemasaran yang menghancurkan kompetitior anda harus unik dan inovatif. Jika anda melakukan strategi seperti kompetitor anda maka pasar tidak bisa membedakan antara anda dan mereka, maka sering hargalah yang menjadi kendala dalam membuat keputusan untuk membeli produk/service anda.



yang ini pulak.. idea dari ali busro
Cara Mencapai Target Penjualan - 10 Cara Jitu -

Sering kali kita sebagai sales person atau tenaga penjual merasa letih, tidak bersemangat, jenuh dan bosan. Biasanya hal itu timbul di akibatkan kita sedang berada di bawah tekanan target penjualan. Target penjualan akan menjadi sebuah pressure atau tekanan ketika kita belum mencapainya .

Sebelum kita masuk kedalam area tersebut maka sebaiknya kita mencegahnya. Pertanyaan nya adalah Bagaimana mencegahnya?
Yang pasti ketika kita sebagai sales person berjualan dengan over target atau diatas rata rata target yang telah di tentukan maka otomatis sebuah pressure akan menjadi plessure .

Berikut ini, Secangkir kopi ala ali busro special sales edition akan berbagi kiat-kiat sukses mengejar Target penjualan, diantaranya adalah:

1. Gerak Cepat ( Speed )
Persaingan globalisasi menuntut kita untuk lari kencang. Kita harus membiasakan diri untuk gerak cepat. Saat ini perkembangan teknologi, globalisasi, dan internet, laju perubahan pun semakin cepat dari yang pernah dibayangkan. Oleh Karena itu, Sebaiknya kita harus bisa mengantisipasinya dan bisa selalu cepat dan tepat.


2. Buat perencanaan dan tujuan yang jelas
Dalam melangkah, kita harus mengetahui apa dan bagaimana rencana serta tujuan kita. Mau seberapa besar omset atau poin yang mau kita kejar. Tuliskan cara dan rencana untuk meraihnya.


4. Berkompetisi
Persaingan tidak lepas dengan kata kompetisi. Kompetisi akan menjadi sebuah pemicu atau sebuah dorongan kita sebagai seorang sales person untuk bergerak dan melangkah.


5. Kreatif dan Inovasi
Seorang sales person harus memiliki banyak cara dan  selalu mencoba ide-ide baru tentang cara bagaimana menembus pasar yang di tujunya. Kreatifitas sangat dibutuhkan sebagai diferensiasi bagaimana posisi kita dengan kompetitor kita. Dorongan kompetisi itulah yang menyebabkan kita untuk selalu inovasi dan kreatif terhadap perbaikan perbaikan cara kita berjualan.

6. fleksibel dan adaptif
Di tengah kompetisi dan persaingan, kita di tuntut untuk flexibel dan mudah adaptasi. Kita harus pintar dalam melihat peta kemampuan diri kita sendiri, orang lain atau kompetitor. Apabila cara cara kita di anggap sudah tidak effective lagi maka tidak ada salahnya meniru cara kompetitor kita yang sudah terbukti hasilnya.


7. Bekerja sama.
Apabila di rasa kita sudah tidak bisa lagi bekerja sendiri maka tidak ada salahnya kita bergabung / melibatkan dengan pihak pihak lain yang di rasa bisa membantu kita menemukan calon konsumen kita tersebut.

8. Jangan terlalu cepat puas.
Kebanyakan seorang sales person ketika sudah closing atau deal maka mereka cepat puas. Padahal Resiko dari seorang sales person adalah tidak akan pernah lepas dari yang namanya target. Maka ketika closing langkah selanjutnya lupakan, cari yang baru. Karena selalu kita tanamkan bahwa ada sebuah kenyataan dan menggairahkan yaitu ketika kita berhasil menciptakan dan menemukan pasar / konsumen yang baru.

9. Fokus
Sebagian besar, sales person selalu membayangkan berada di posisi sebagai konsumennya bagaikan melihat rumput tetangga yang tampak lebih hijau. Hal tersebut menyebabkan sales person tidak fokus di bidang penjualan atau setengah setengah menjalani profesi tersebut. Ketika kita fokus dan terus belajar serta konsisiten dalam menjalani profesi apapun maka  Hasilnya pun akan maksimal. Itulah yang sering di sebut sebagai profesional


10. Disiplin dan Terus Belajar
Hampir Semua ilmu penjualan bisa di raih, bisa di cari oleh sales person baik secara teori maupun pengalaman di lapangan. Permasalahannya seorang sales person sebenarnya sudah mengerti kemana tujuan yang ingin di capai . Namun kebanyakan dari sales person tidak displin menjalaninya, serta sering kali tidak mau belajar dari pengalaman. Inilah kemampuan yang harus dimiliki seorang sales person dalam Dunia Penjualan yang berubah dengan cepat dan kompetitif yaitu DISIPLIN dan TERUS BELAJAR.


Kini saatnya kita mulai melangkah dan gerak cepat.. 

No comments:

Jana Pendapatan Anda

Jana Pendapatan Anda
Tips & Strategi

Sembang - Sembang Tupperware

Google+ Followers

Komen Terkini

Get widget here

Follow lah SAYA

Iklan Nuff Nang