Jom Click Iklan Ini. TQ

Nuffnang

Tawaran Hebat

Tawaran Hebat
Pertama DI Malaysia

Team Power Tupperware Brands Malaysia

Team Power Tupperware Brands Malaysia

Sunday, January 11, 2015

Employability Skills : Defination and explaination

Links to this post
Salam,
 this is defination of ES ( Employability Skills) :




WHAT IS EMPLOYABILITY?

Employability has been defined as "the capability of getting and keeping satisfactory work".

WHAT ARE EMPLOYABILITY SKILLS?

Employability skills have been defined as:

"A set of achievements, understandings and personal attributes that make individuals more likely to gain employment and to be successful in their chosen occupations". Peter Knight & Mantz Yorke 

“A set of attributes, skills and knowledge that all labour market participants should possess to ensure they have the capability of being effective in the workplace – to the benefit of themselves, their employer and the wider economy.” CBI

You may also see these skills referred to as transferable skills (because skills developed in one area of your life can be transferred to other areas) or personal skills. In the context of your career planning and development, they are called career management skills.

Other factors that help to make people employable include:




Monday : saya suka hari isnin (dalam hati.. macam nak tido je hari ini).. kerana letih sangat semalam bersuka ria di Melaka..

Namun,. semangat untuk hari ini tetap berkobar.. kerana jumpa class 6A yang belajar buat blog dan maybe mereka pun dah pandai.. sajer je buat ala ala tak tahu..

harap mereka semua berjaya dan dapat Income dari Blog..

paling penting.. dapat score this subject yang meletop..



tak sabar nak buat aktiviti INTERVIEW.. harus.. i pun turun padang utk interview..

Sunday, January 4, 2015

Ahad yang Santai. RELAX dan Atur Strategi Tupperware 2015

Links to this post

Salam.semua..

Hari ahad ini.. mengemas umah je.. nak niaga tak sempat sebab terlajak tido..
Syukur luar umah dah clear sikit.. sedap jiran memandang.. kita pun geli nak tengok..

Oklah...ini dah jam 11.45 malam. G tengok wayang plak.. citer seven son.. layan sahaja..

Sebelum tu.. nak share sikit..

Seronok pulak baca kisah ini.. JOM..

💰Wang syiling jatuh di hadapan seorang lelaki yg sedang asyik mambancuh simen. Melihat logam kecil itu , tangan lelaki itu terhenti melakukan kerja . Tidak menunggu lama , tangannya segera mengutip syiling itu dan dimasukkan ke dalam poketnya. Dia menyambung semula kerjanya.

💰Sekali lagi lelaki itu terpandang duit syiling tidak jauh dari sisinya . Lelaki itu menoleh ke kiri ,kanan dan sekelilingnya.Tiada siapa yang berdekatan dengannya . Sekali lagi dia terus mengambil syiling itu dan menyimpan dalam koceknya.

💰 Tidak lama kemudian, lelaki itu ternampak lagi duit syiling berdekatan dengannya. Pun sama, dia mengambil dan menyimpannya.

💰💰💰 "Rezeki aku !" Kata lelaki itu dalam hati. Lelaki itu tidak sedar , logam syiling itu sebenarnya dicampakkan oleh ketuanya dari aras lapan bangunan separuh siap yang mereka bina itu. 🏢🏦🏫

📢 Sebenarnya, ketuanya mahu memanggilnya. Puas ketuanya menjerit daripada aras lapan ,cuba memanggil lelaki itu yg berada pada aras paling bawah.

📢📢📢 Namun, jeritan itu tidak mampu mengalahkan pelbagai bunyian mesin pembinaan di kawasan tersebut.

Dek kerana itulah, ketuanya itu mencampakkan syilingnya 💰💰💰💰
dengan harapan lelaki itu akan mendongak melihatnya di atas. Mudah-mudahan dapatlah dia menyampaikan pesanannya kepada pekerjanya itu. Sayangnya, sehingga habis wang
💰💰💰💰💰💰💰💰💰 syilingnya dibaling ke bawah, lelaki itu masih belum jugak mendongak ke atas.

💣💣💣Lantas , ketuanya itu mengumpulkan serpihan batu kecil yg terdapat di lantai. Satu persatu batu kecil itu dibaling ke bawah. Beberapa kali batu itu mengenai badan lelaki itu. 💣

🚑👎😡😷😭Setelah merasa sakit , lelaki itu mendongak ke atas, melihat dari mana datangnya batu-batu kecil yang menyerang tadi. Barulah dia ternampak kelibat ketuanya yang    sejak tadi cuba mencuri  perhatiannya bagi menyampaikan pesanan.📢

👳Sahabat sekalian, Allah sering menjatuhkan rezeki (syiling ) , rahmat atau kesenangan yg tidak terkira banyak kepada kita.💰👪💪👑💏🌏🎓📈🎂🏡✈🚙🚘🎵🎹💵💳💎💍💘 Tuhan menjatuhkan 'syiling' itu sebagai satu panggilan agar kita sentiasa
mendongak ke atas utk mengingati dan bersyukur dengan kurniaanNya. 👄❤

👀🌌⚡Tetapi, acap kali kita lalai utk 'mendongak' ke atas, sebaliknya terus menikmati pemberian-Nya tanpa ucapan syukur.🌷🌷🌷

🔇🔇🔇 Seperti kisah ketua dan pekerja tadi , apabila jatuhan syiling tidak berjaya menarik perhatian, lalu dia jatuhkan pula 'batu' yg berupa musibah, kegagalan, keperitan dan pengalaman yg menyakitkan.

💣💣💣💣Dan hanya setelah kita merasa kesakitan itu, barulah kita teringat utk mendongak, menadah tangan utk bersyukur mengingati Yang Maha Pencipta kita.   ☔☔☔       (Renungan kita bersama)......😃

Ok ada lagi

Tlg baca walau sesibuk mana..motivasi yg sgt hebat..masya Allah
Bacalah cukup menginsafkan
LELAKI TUA BERKAIN PELIKAT BACA AL QURAN SETIAP KALI LEPAS ASAR SAMPAI MAGHRIB...

Tulisan Dato Roslan Abd Hamid

Saya jumpa lelaki tua ini..
Selalu lepas Asar, dia iktikaf di Masjid..
Baca al Quran..
Umur dlm 70an..

Duduk rumah dkt masjid..
Rumah agam besar & menarik..
Hartanya di sana sini..
Ada bangunan komesil tengah bandar, bernilai dlm RM 35 juta..

Pendapatan pasif kutip sewa dlm RM70k sebln...
Belanja RM 20k & baki RM50k, dia sedekah & infaq..
Dia tenang bersendirian melayani anak cucu..

Saya mahu ambil gambar, tapi dia menolak..
Katanya malu..
Saya minta 1 formula, dia berikan 10...

Saya catat & mahu kongsikan..
1. Pertama, dia kata muliakan ibu bapa..
Doa ibubapa adalah segala galanya..
Ia tiada hijab, terus termakbul..
Raikan ibubapa & jaga mereka sepanjang usia..
Doakan mereka apabila telah tiada..

2. Jaga masa..
Ia datang & berakhir..
Urus masa antara 5 waktu solat..
Atur kerja dgn sebaik cara..
Pada setiap waktu, ada perkara yg kita mulakan..
Berada di masjid, sebelum azan..
Masuk waktu, terus lah solat.. Selepas solat, bertebaran lah berusaha cari rezeki..

3. Berdoa dgn khusyuk..
Berserah pada Allah & bertawakal lah..
Allah tahu apa yg terbaik utk kita..

4. Namun begitu, kena lah berusaha..
Usaha pagi ptg siang & mlm..
Usaha lah bersungguh2..
Usaha bermula dgn berniat..
Lepas itu buat, sampai dpt..
Kalau tak dpt, usaha yg lain pula..
Adakan masa utk baca
Al-Quran..
Maka dia pun nasihatkan saya..
"Org yg membaca surah Al-Ikhlas satu kali, sama ganjarannya dgn memperolehi ganjaran membaca 1/3 Al-Quran..
Jadi jika membaca surah
Al-Ikhlas 3 kali, mendpt ganjaran seperti membaca 1 naskah Al-Quran..
Lelaki tua itu berkata, mulut dia tidak berhenti baca surah al Ikhlas..
Kadang2 sampai 1000 kali sehari..

5. Jaga Kesihatan..
Banyak kan berjalan kaki..
Banyaknkan minum air masak atau air mineral..
Jaga pemakanan..

6. Hidup kena buat target & kena ada wawasan..
Ikat perut & usah membazir..
Makanan & minuman mesti lah dihabiskan..
Usah berlagak org kaya, padahal kita teman pada syaitan..
Sentiasa lah belanja org mkn & minum..
Apabila mkn di kedai yg kecil,  perhatikan kebersihan kedai itu..
Apabila bersih masuk..
Disitu kita akan temui ramai org susah..
Belanja mereka mkn & minum..

7. Bila waktu maghrib, usah berada di atas jln...
Apabila dlm perjalanan, berhenti..
Cari lah masjid..
Apabila di rumah, tutup pintu rapat2..
Malam, buang sampah sarap..
Basuh pinggan mangkuk..
Pastikan semua teratur sebelum tidur..
Gunakan waktu antara maghrib & isyak utk tuntut ilmu agama..
Boleh dgr org mengajar..
Boleh juga baca kitab..
Lepas Isyak, buat kira2 untung & rugi..
Siapkan bahan utk kerja esok hari..

8. Usah takut jumpa org..
Walau pun 5 minit mahu berjumpa., pergi lah sendiri..
Usah pakai posmen apabila depani soal penting..
Biar kita merangkak panjat bangunan..
Biarlah kita ambil masa berhari hari perjalanan..
Yg penting, sampaikan dgn tgn sendiri..

9. Balik mlm, usah cakap penat, usah cakap letih..
Usah cakap sakit..
Apabila sakit, senyum..
Allah sedang luruhkan dosa.. Lepas sakit, kita akan lagi bertenaga..
Siapakah dlm dunia nie yg tidak pernah rasa sakit, jatuh & dihina..
Semua pernah, termasuk lah Rasulullah SAW..
Namun, baginda ajar kita utk maafkan semua org..

10. Niat kan mahu kaya..
Niat kan mahu bantu ramai org..
Niat mahu jadi manusia berguna..
Niat itu macam tulis surat..
Dulu tiada internet, mcm tulis surat lah..
Salah tulis alamat, akan sampai salah tempatlah surat itu..
Maka tulis alamat betul2.. .

Share lah digroup lain...ayuh kita istiqamah dlam amalan kebaikan...yang baik jadikan qudwah yang buruk jadikan dakwah...bersama amar maaruf nahi mungkar.

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم                                                                                 MUHASABAH HARI INI... KEISTIMEWAAN MANUSIA BERNAMA IBU

1.    Setitik air mata ibu jatuh, 10 kebajikan anak hilang, ibu2 jangan jatuh air mata dan anak jangan bagi ibu jatuh air mata.  Biarlah Ibu menangis kerana anak berjaya dan bukan sedih kerana angkara anak.

2. Kalau balik tengah malam, buka lampu tengok dan tatap muka Ibu/anak, sebab wajah orang tidur akan menmpakkn segalanya

ADA 3 MATA YG TIDAK DIJILAT API NERAKA..

» Melihat kaabah sehingga menitis air mata.
» Membaca Al-Qur’an sehingga menitis air mata.
» Memandang wajah Ibu yang sedang tidur / sedar hingga berlinangan air mata.

3   Orang yang kita kena tengok dan selalu pandang dalam hidup, tengok masa tidur.
» Anak
» Ibu
» Suami / Isteri

1. Adalah menjadi satu dosa jika kita mengguna jari telunjuk untuk menunjukkan sesuatu pada Ibu/bapa.

2. Barang siapa yang tidak men-doakan ibu/bapa selepas sembahyang buat ibu yang sudah meninggal maka dikira dia anak derhaka walaupun pada waktu ibu/bapanya hidup dia tak pernah menderhaka.  Maksudnya jika ibu/bapa masih hidup atau telah tiada, selepas setiap solat kita mesti mendoakannya.

3. Doa orang yang masih hidup makbul untuk orang yang hidup dan mati. Jadi doakanlah Ibu/bapa kita yang telah tiada.

4. Ketika melalui kubur, perlahankan kenderaan (jika sdg menaiki kndraan) dan beri salam, mereka akan doakan kita “berkatilah si pulan ini” dan jika tak bagi salam, mereka akan kata “celakahlah orang ini”  Jadi, jangan lupa bagi salam.

5. Tanda-tanda siksa Allah atas muka bumi ini antara lain simpan harta sampai mati tak pernah keluarkan zakat.

6.    Sesiapa yang bersedekah selalu, takkan miskin orang itu selamanya.

7. Jika mak ayah kita sudah meninggal dan semasa hayatnya kita ada perntukan wang untuk dia, bila mak kita dah takde teruskan memberi peruntukkan tu sebagai sedekah.
“Ya Allah, aku sedekahkan bagi pihak ibu/bapaku, semoga pahala sedekah ni sampai kepada ibu/bapaku”.
Itu yang yang buat ibu/bapa kita bahagia di sana.

8. Kalau kita susah nak bersedekah, bayangkan wajah Ibu/bapa kita baru kita ringan tangan nak ber-sedekah.

9. Allah panjangkan usia Ibu/bapa supaya mereka sakit dan nyanyuk untuk beri syurga pada anak2nya.  Jagalah mereka dengan baik Insyallah, syurga balasanya.  Jadi kalau tahu ibu/bapa sakit, berebut-lah menjaga ibu/bapa kita.  Besar sangat pahalanya.1

10. Allah kalau boleh tak nak kita masuk neraka jadi Allah takkan matikan seseorang dalam keadaan kotor dan berdosa jadi dia bagi kita sakit/malu/miskin untuk mmbersihkan kita sebelum dia mengambil kita.

ANAK2 BERMASALAH

LARI DARI RUMAH

1. Kalau anak lari dari rumah, gantungkan bajunya dihanger dan anginkan dan hadiahkan surah al-ikhlas setiap hari.

2. Masa laungan azan yang pertama, panggilah nama anak kita, insyallah akan sampai panggilan kita kepdanya.

DEGIL

1. Bila anak dah tidur, duduk di hujung kepala panggil ROH ANAK

» Wahai roh anakku “nama anak”, jadilah kamu roh yang baik, roh yang bertimbang rasa pada ibubapa, roh yang taat pada Allah, roh yang sayang sesama manusia.

Oleh kerana sahabat2 dalam group ni saya sayangi...
Dengan niat yg baik ikhlas kerna Allah same2 berdoa

"Yaa Allah, Ya Rahman, Ya Rahim.... Orang Yg M'baca Ini Adalah Org Yg Baik & Setia, Kuat‥
Sabar‥
Sayangilah Dia Serta Kasihilah Dia‥
Tolong Bantu Tingkatkan Kehidupannya‥
Mudahkan Rezekinya‥
Sihatkan Tubuh Badannya‥
Jika Dia Melangkah‥
Selamatkanlah Dia‥
Mudahkan Langkahnya‥
Aaminn…

Selamat beramal

Friday, January 2, 2015

Salam Maulidurrasul : Cintai Rasul

Links to this post

Salam semua.. hari ini.. cuti sabtu.. dan letih masak semalam.. namun pagi bangun dengan awalnya. Panaskan bihun dan buat telor dada.

Sambil sambil dengan ceramah maulidurrasul.. ustaz macam mamak ini memang hebat..mudah difahami..

Saya memang suke masak dan syukur dapat dapor dah bersih dengan peti sejuk yang dah bersih..

Ohh ya.. ustaz nie cerita.. nabi Muhammad sentiasa bawak sikat dan sentiasa jaga penampilannha agar sentiasa kemas. Cukup sempurna utusan Allah..

Kisah bilal yang sayangnya sehingga dia sebak bile azan.. buat saya rasa sebak plak..

ustaz.mohd farid.. itu lah namanya.. bagus betul ceramah dia.. bukan menjerit2 dan marah marah.. senyum je..

Oklah.. bercerita tentang aktiviti hari ini.. lebih kepada nak ngemas umah dan nak uruskan hamper untuk achievers bulan nov dan dis 2014.

Apa apa pun. Misi nak masak dirumah adalah satu misi yang perlu di displinkan..


Di majlis ilmu parenting bersama Ustaz Pahrol Mohd Juoi surau al kauthar s4 bdr baru bangi. 1 jan 2015.


Antara perkongsiannya:

1. Kalau kita berasa sukar mendidik anak bersabarlah. Tgk lah betapa sukar kita nk didik diri sendiri utk istiqamah solat awal waktu, solat berjemah, bc quran sekurang2nya semuka sehari, puasa isnin khamis dsbnya..tambah2 lagilah utk mendidik org lain..maka bersabarlah dlm mendidik.

Dlm byk keadaan matlamat kita utk ank2 sudah benar tp kebenaran kerap tewas kerana tidak sabar dan tidak bijaksana.


2. Tuntutlah ilmu berterusan..walaupun perkara asas. Biarlah kita mati semasa menuntut ilmu.


3. Jgn label anak. Blh kata anak malas tp jgn label dia 'pemalas'. Panggil nama anak dgn nama yg baik sbb itu adalah labelnya.


4. Letakkan misi dan visi yg jelas kpd ank. Jd hamba Allah yg baik. Ilmu wahyu adalah asas menjadi hamba Allah yg baik. Ditambah dgn acquired knowledge ilmu akademik. Sesungguhnya lebih SUKAR didik ank jd BAIK drp didik ank jd CERDIK.


5. Anak bkn milik kita tp amanah kpd kita. Didiklah anak mengikut kehendak pemberi amanah. Jgn bw ank2 kpd kita, bwlah ank2 kpd Allah.


6. Ibu sama dgn ramadhan sbb ibu adalah madrasah ank2 dan ramadhan adalah madrasah ummah. Ibu ada cuaca dlm rumahtangga. Doa ibu lebih mustajab dr doa ayah kerana sygnya lebih berakar kpd ank drp ayah.


Sbb itu hadiah terbaik seorang ayah utk anaknya adalah mencintai ibu anak tersebut (isterinya) sepenuh hati.


7. Pendidikan ank2 bermula di saat seorang lelaki mencari calon isterinya. 


Yg sudah berkahwin dan ada ank2 tidak terlambat untuk membuat kebaikan..didiklah isteri berterusan. Ceriakan isteri maka cerialah rumahtangga.


8. Didiklah anak dgn al quran. Ibnu sina hafiz pd masa umurnya 7 thn. Ini antaranya kerana semasa dlm kandungannya ia telah didik oleh ibu yg hafizah.


Kita bkn hafiz..tp pastikanlah ank2 sekurang2nya kenal huruf alquran melalui kita. Ambillah barakah ini.


9. Ibu bapa pemimpin kpd ank2. Pemimpin yg baik adalah yg besar pengaruhnya kpd ank2. Skrg ni ank2 tadika lebih percaya ustazah di se

kolah dr ibu bapanya. Anak remaja lebih percaya kawan dr ibu bapanya..akhirnya ibu bapa hlg pengaruh kerana dunia tp sempadan amat besar pengaruhnya. 


Tingkatkanlah pengaruh dr rasa percaya dan kepercayaan. Dlm rmhtangga,  dipercayai adalah lebih utama drp dicintai. Contoh: Berapa ramai isteri yg mencintai suaminya tp tidak mempercayainya..


Walk the talk. Didiklah diri kita dlm usaha mendidik ank2 kita. Bantulah ank2 menjadi soleh dan solehah dgn membanyakkan amalan SUNAT. Oleh itu, untuk mendidik anak2 mengerjakan amalan wajib didiklah diri kita mengerjakan amalan sunat.


10. Niatkanlah kebaikan yg kita lakukan sprt sedekah banjir dsbnya sbg tawasul ank2 menjadi baik. Cth: moga dgn sedekah ini, tetaplah solat anak2ku..


11. Sayangilah anak2 kerana kita syg dia bkn krn syg diri kita. Cth: kita jadikan ank2 kuda lumba utk kebanggaan kita. Ank dpt result yg baik terus uar2kan..ank yg x dpt elok diamkan dan dimarah krn memalukan kita..bezakan ank2 yg pandai dgn yg kurang pandai..


Sedikit perkongsian utk kebaikan bersama.

Dan saya pun sebenarnya akan lebih gigih mencari anda yang nak menjalankan perniagaan tupperware dan saya mohon anda hubungilah saya 0123993947

Wednesday, December 31, 2014

PAGI Tahun Baru 2015. SEMANGAT berjuang untuk terus memburu kejayaan

Links to this post

Salam semua..
Pagi tahun baru ini bangkit dari lena dengan pantas dan awal.. bile buka twbiznet .. rupanya bercuti juga.. apa pun sasaran nak kemas umah dan nak basuh pinggan dan nak masak cocktail dan masak agar agar.. dan mendapat inspirasi dari TV3 semalam. Dapor panas yang menggunakan periuk inspire cookware. Memang mudah sangat nak masak dan basuh.. itulah kehebatan batangan tupperware.

Pagi pagi saya pergi ke pasar dan makan nasi lemak ngan paru dan rendang.. memang sedap.. balik plak nak buat cocktail.. memang tak sabar nak buatnya..

Untuk januari 2015. Saya tak sabar nak mulakan usaha untuk mencari lebih ramai orang untuk recruite dan nak buat tutorial untuk mereka semua..

Saya berazam untuk mendapat rumah ke2 tahun 2015 dan sangat bangga dengan rumah pertama 2014. Semua adalah hasil dari Tupperware..

Saya sangat sangat teruja dengan katalog tupperware januari 2015 kerana barangan yang sangat chantek..

Jom ke fb saya untuk tengok katalog dan juga di blog saya utk tengok..

3  tips untuk anda hari ini... mungkin boleh dipraktik kan utk tahun baru

*****************************

1. Pandang jauh untuk sasaran kecapaian kejayaan. Contoh : saya nak recruite 30 orang sebulan dan komisen RM15 ribu sebulan

2. Pasang strategi dan buat rancangan seperti. Setiap hari nak promote 10 orang utk keahlian

3. Buat challenge untuk team anda. Dan anda just do it sahaja . Samada disambut atau tidak adalah perkara kedua. Tanggungjawab anda untuk buat challenge adalah yang diutamakan. Percayalah.. ia sangat berkesan..

Selamat berehat...

Jana Pendapatan Anda

Jana Pendapatan Anda
Tips & Strategi

Sembang - Sembang Tupperware

Google+ Followers

Komen Terkini

Get widget here

Follow lah SAYA

Iklan Nuff Nang